رسانه اقتصاد ترابری ایران

راهداری و راهسازی

چهارشنبه, 23 شهریور 1401
صدای ما را به دولت برسانید؛

انتقاد شدید از طولانی بودن پروژه‌های عمرانی در ایران

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور با انتقاد از فقدان تامین اعتبار و سوء مدیریت در اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: «اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور ما 20 سال طول می‌کشد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران‏، مهندس علی آزاد، دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت  و بخش خصوصی با انتقاد شدید از فقدان تامین اعتبار و سوء مدیریت در اجرای طرح‌های عمرانی خطاب به نمایندگان حاضر از بخش قوه مجریه،‌ قوه قضائیه و قوه مقننه گفت: «متاسفانه اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور ما به جای 2 تا 3 سال بیش از 20 سال به طول می‌انجامد چراکه دولت به تعهدات خود در تامین اعتبار لازم عمل نمی‌کند.»

آزاد با اشاره به نقش عدم ایفای تعهدات دولتی در ایجاد وضعیت نابه‌سامان شرکت‌های مهندسی و راهسازی به خاندوزی، ‏‌وزیر‌ امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد داد که این مسئله را از زبان بخش خصوصی حتما در هیئت دولت مطرح کند و بگوید که چرا اجرای پروژه‌های عمرانی باید 20 سال زمان ببرد؟

رئیس شورای هماهنگی نشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور خطاب به نمایندگانی که از قوای سه‌گانه در این جلسه شرکت داشتند، گفت: «چرا باید دولت 10 برابر خرج کند تا یک پروژه عمرانی تمام شود؟ چرا نباید پروژه‌های عمرانی ما به‌موقع بهره‌برداری شود تا هم دولت و هم بخش خصوصی منتفع شوند؟»

او تاکید کرد: «من به‌عنوان کسی که 60 سال در این کشور زحمت کشیدم، راه ساختم، خون دل خوردم و در مسیر راهسازی کشور استخوان خرد کردم، تقاضا دارم که دولت به این موضوع ورود کند و راه چاره‌ای برای آن بیندیشید.»

گفتنی است؛ این جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور سید احسان خاندوزی،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی؛‌معاون سازمان برنامه و بودجه، چچند نماینده مجلس شورای اسلامی و نماینده قوه قضائیه برگزار شد.

یادآور می‌شود؛ چندین پیش، در نشست رسانه‌ای شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور از وضعیت نابه‌سامان این شرکت‌ها خبر داده شده بود. در همان نشست مهندس آزاد با انتقاد از دولت در عمل نکردن به تعهداتش در قراردادها اظهار کرده بود که ما به‌عنوان فعالان صنعت احداث به عهد خود وفا می‌کنیم و هزار نوع ریسک را می‌پذیریم و از دولت انتظار رفتار دوستانه، منصفانه و عاقلانه‌ای داریم که سود کشور هم در آن است.  در گذشته همه پیمان‌ها در مدت مقرر قراداد به اتمام می‌رسید زیرا ما درک مسئولیت اجتماعی داشتیم اما اکنون تاخیر در پرداخت رقم قرارداد شرکت‌های پیمانکاری سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه‌ها می‌شود. متاسفانه برخی پروژه‌ها ۴ برابر مدت مذکور در قرارداد طول می‌کشد تا تکمیل شوند چون اعتبارات با تأخیر می‌رسد.»

او با اشاره به اینکه شرکت‌های پیمانکاری همه ملزومات، مواد اولیه، مصالح، ماشین آلات و … را باید یا نقدی تهیه و یا آن را اجاره کنند. همچنین دستمزد کارگران را سر ماه پرداخت کنند، گفت: «با وجود اینکه در قراردادهای پیمانکاری با دولت قید شده است که هزینه‌های شرکت‌های پیمانکاری باید ظرف ۲۰ روز پرداخت شود، اما پرداخت صورت‌وضعیت‌ها توسط دولت بعضاً تا یک سال آن هم نه به‌صورت نقدی بلکه با اسناد خزانه طول می‌کشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *