رسانه اقتصاد ترابری ایران

اتاق‌های بازرگانی

جمعه, 21 بهمن 1401
برای چهارمین دور متوالی؛

ایران عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل ماند

در هفتاد و نهمین نشست کمیته اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس، ایران برای چهارمین دور متوالی با اجماع اعضای کنوانسیون تیر، به عنوان عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در هفتاد و نهمین نشست کمیته اداری کنوانسیون تیر در ژنو سوئیس، مصطفی آیتی، نماینده گمرک ایران، باوجود فضای سنگین انتخابات با تلاش و همکاری گمرک  ايران، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران برای چهارمین دور متوالی با اجماع اعضای کنوانسیون تیر، به عنوان عضو شورای اجرایی تیر سازمان ملل انتخاب شد.

گفتنی است؛ کنوانسیون تیر یکی از مهم‌ترین ابزارهای بین‌المللی در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌المللی کالا در بین کشورهای عضو با پوشش بیمه بین‌المللی تیر بوده و نقش بسیار مهمی در توسعه ترانزیت و تجارت در سطح بین‌المللی دارد، این کنوانسیون دارای ۷۷ عضو از جمله اقتصادهای بزرگ جهان همچون چین، اتحادیه اروپا، آمریکا، هند، روسیه و…است.

شورای اجرایی تیر مهم‌ترین بازوی تصمیم‌گیری کنوانسیون تیر سازمان ملل متحد، متشکل از ۷ نفر از خبرگان کشورهای عضو است که با اجماع آرا، برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می‌شوند. ایران پس از ۴۶ سال عضویت در این کنوانسیون در سال ۹۵ برای نخستین بار با انتخاب مصطفی آیتی به عضویت این شورا درآمد و با توجه به‌ حضور موثر و فعال، برای چهارمین دوره متوالی به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا، اتریش، هلند، ایتالیا، ترکیه و ازبکستان موفق به کسب آرای اعضای کنوانسیون شد.

روسیه انتخاب نشد

براساس این گزارش، در این دور از انتخابات نماینده روسیه برای اولین بار موفق به کسب آرای لازم نشد.

خاطرنشان می‌سازد، ایران نخستین مصرف‌کننده کارنه‌تیر در دنیا است که حضور نماینده کشورمان در بالاترین سطح این کنوانسیون، نقش مهمی در توسعه ترانزیت کشور و  منطقه خواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است که با توجه به‌ موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در کریدورهای مهم شرق-غرب، شمال-جنوب، حضور در مجامع بین‌المللی، از جمله فرصت‌هایی است که می‌توان از آن در  توسعه تجارت منطقه‌ای و افزایش صادرات و خدمات ترانزیت کشور بهره برد.

گمرک ایران در سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌های تیر الکترونیک با کشورهای ترکیه و آذربایجان و همچنین توسعه حمل‌ونقل ترکیبی در کریدورهای اسلوونی-ایران، کتای (هند- ایران- آسیای میانه) گام‌های موثری در توسعه ترانزیت و تسهیل تجارت منطقه‌ای برداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *