رسانه اقتصاد ترابری ایران

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

چهارشنبه, 27 اردیبهشت 1402
با نهایی شدن اسناد اجرایی بین ایران و روسیه انجام شد؛

امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا

ایران و روسیه با هدف تکمیل کریدور شمال – جنوب توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا را به امضا رساندند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، امروز‏ (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت) با سخنرانی رئیس دولت ایران و رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه به صورت ویدئو کنفرانس، توافقنامه احداث خط آهن رشت – آستارا بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

گفتنی است‎؛ گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا است که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده است. مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، ایران و آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.

قرار بر آن شده است که این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود و فدراسیون روسیه در این مسیر ریلی ۱,۶ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خواهد کند.

اسناد اجرایی شروع پروژه راه آهن رشت-آستارا نهایی شد

خاطرنشان می‌سازد‎؛‌ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در دیدارهای جداگانه با معاون نخست وزیر و وزیر حمل‌و‌نقل روسیه در مذاکرات با یکدیگر، اسناد اجرایی شروع پروژه راه‌آهن رشت-آستارا بین ایران و روسیه را نهایی کردند.

بذرپاش در این دیدارها بر افزایش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت موجود در حمل‌و‌نقل ترکیبی با استفاده از حمل‌ونقل دریایی  و ریلی از طریق راه‌آهن کاسپین- رشت تأکید کرد.

او با اشاره به میزبانی ایران از نخستین کشتی باری رو-رو روسیه، این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و بیان کرد: «تفاهم ایران و روسیه برای کشتی‌سازی در دریای خزر حائز اهمیت است و توسعه حمل‌و‌نقل  ترکیبی با ورود نخستین محموله ترانزیتی روسیه در سال گذشته از مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب می‌تواند نویدبخش همکاری‌های حمل ونقلی موثرتری باشد.»

بذرپاش اظهار کرد: «گسترش ظرفیت ترانزیتی مسیر دریایی از طریق کریدورهای شمال جنوب در امتداد غرب دریای خزر و شرق دریای خزر می‌تواند بر کاهش ترافیک زمینی سنگین قفقاز نیز موثر باشد.»

روسیه به دنبال توسعه روابط با ایران

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در این مراسم با بیان اینکه مسیر خط آهن رشت – آستارا سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت‌ بخش ترانزیت می شود، گفت: «این مسیر، به ما فرصتی می‌دهد که مسیرهای جهانی حمل‌و‌نقل را متحول و متنوع کنیم.»

پوتین با اشاره به اینکه این کریدور سهم‌ ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای خزری و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

او با اعلام اینکه مسیرهای دیگری وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد‏‌، گفت: «روابط ایران و روسیه در سطح عالی دنبال می‌شود. روسیه توجه خاصی به تهران دارد و به دنبال توسعه ارتباطات دوجانبه هستیم.»

پوتین با بیان اینکه افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایه‌گذاری و صادرات استان‌های روسی و ایران می‌شود و به اشتغال هم‌کمک خواهد کرد، گفت «معتقد هستم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود،‌ زیرا به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را می‌دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *