رسانه اقتصاد ترابری ایران

ترانزیت

جمعه, 18 فروردین 1402
تقویت ترانزیت، در گرو چیست؟

اما و اگرهای تبدیل ایران به هاب ترانزیت غلات روسیه

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران معتقد است که آنچه برای تبدیل شدن به کانون حمل غلات روسیه در ایران نیاز است، وجود یک نظام لجستیک قوی و هماهنگ است که متاسفانه چنین نظمی در حال حاضر وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران درباره شرایطی که بر نظام حمل‌ونقل کشور حاکم است، به اتاق ایران آنلاین گفت: «برای حمل غلات، استفاده از مسیر دریایی و کشتی، اقتصادی‌تر است. از طرفی بیشترین سهم کشتیرانی در دریای خزر به سایر کشورها اختصاص دارد و ایران به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم نتوانسته در این بخش چندان موفق باشد.»

حسینی با تاکید بر اینکه آنچه برای تبدیل شدن به کانون حمل غلات روسیه در ایران نیاز است، وجود یک نظام لجستیک قوی و هماهنگ است، اظهار کرد: «متاسفانه چنین نظمی در حال حاضر وجود ندارد.»

او افزوئ: «از طرفی تناژ کشتی‌های ایرانی در دریای خزر نسبت به کشتی‌هایی که در بندر امام خمینی و بندرعباس در رفت‌وآمد هستند، کمتر است و اگر قرار باشد بار غلات روسیه از مسیر ایران منتقل شود باید 7 تا 8 کشتی از شمال بار خود را به بنادر جنوبی برسانند تا یک کشتی در جنوب بارگیری کرده و به سمت مقصد حرکت کند. این موضوع به هماهنگی دقیقی نیاز دارد.»

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران خاطرنشان کرد: «90 درصد سیستم حمل جاده‌ای در ایران خودمالک است و موجب اختلال در نظم لازم و بالا رفتن هزینه‌های حمل می‌شود. آنچه در ترانزیت اهمیت ویژه‌ای دارد، زمان و هزینه است که در بخش هزینه به دلیل خودمالکی بخش بیشتر سیستم لجستیک کشور، قدرت رقابت با سایر مسیرهای ترانزیتی را از دست می‌دهیم.»

به اعتقاد او؛ از نظر زمان به دلیل شرایط به نسبت خوبی که در بنادر به ویژه بنادر جنوبی حاکم است، مشکل خاصی در ترخیص و بارگیری کالا نداریم.

او در پایان ایجاد سیستم حمل‌ونقل هماهنگ و دقیق را لازمه توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور دانست و گفت: «رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران معتقد است برای تقویت مسیرهای ترانزیتی کشور باید نظام حمل‌ونقل را تعریف کرده و سطح هماهنگی‌ها را در این حوزه افزایش دهیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *