رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 9 اسفند 1399

افتتاح آزادراه جدید غدیر و کمک به کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران کرج

رئیس جمهور روز پنجشنبه در پنجاه و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، آزادراه غدیر را که با عبور از ۳ استان، آبیک در قزوین را پس از عبور از استان البرز به ورامین در جنوب تهران متصل می‌کند، از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

روحانی رییس جمهوری در پنجاه و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، درباره افتتاح آزادراه غدیر گفت: با افتتاح فاز اول این طرح بار ترافیکی بسیار بزرگ از روی کرج برداشته شد برای اینکه همه می‌خواستند از آنجا عبور کنند.  البته آزادراه غدیر هم به کرج و تهران بسیار کمک خواهد کرد.

حسن روحانی افزود: همانطور که وزیر راه گفت آن اتصال میان مسیر شرق و شمال یعنی از شریف آباد به سمت جاجرود هم باید انجام شود تا این حلقه کاملاً متصل شود و از این فشاری که روی تهران و کرج است برداشته شود.

او گفت: پروژه‌های بسیار مهم دیگری هم در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از جمله راه آهن بسیار مهم زاهدان است که تلاش پیگیری انجام می‌گیرد. تقریباً هر هفته به شکلی از وزیر راه حضوری و تلفنی پیگیری می‌کنم برای اینکه اگر مشکلی دارد، حل شود البته مشکل مالی پروژه را ما حل کردیم.

از آزادراه غدیر چه می‌دانید؟

گفتنی است که آزادراه کنار گذر جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر اواخر سال ۱۳۹۳ کلید خورد؛ این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران می‌رسد.

این آزادراه می‌تواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمن‌ترین آزادراه‌های کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه موجود عوارضی برای خودروهای سواری ۲۵۰۰۰ تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵۰۰۰ تومان، اتوبوس ۳۵۰۰۰ تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است که در ابتدای راه‌اندازی به صورت دستی و غیر الکترونیک و در ادامه و با نصب تجهیزات به صورت الکترونیک دریافت و پرداخت خواهد شد.

در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد و مردم می‌توانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونه‌ای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از جاده قزوین کرج در ایستگاه اول ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان می‌رسد.

برای اجرای این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از آن برای ۲۵۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *