رسانه اقتصاد ترابری ایران

گردشگری

چهارشنبه, 6 مهر 1401
توافق سه‌جانبه برای توسعه گردشگری دریایی در هرمزگن؛

از نمد توافقنامه‌ها کلاهی برای گردشگری دریایی درست نمی‌شود

توافقنامه همکاری سه جانبه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برای حفظ و اشاعه فرهنگ مسافری و گردشگری دریایی در حالی به امضا رسید که تاکنون از نمد این توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌ها کلاهی برای گردشگری دریایی درست نشده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، همزمان با نخستین روز هفته گردشگری و با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی؛ عزت ‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان توافقنامه همکاری سه‌جانبه در جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مسافری و گردشگری دریایی در استان هرمزگان در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسید.

بر اساس این توافق سه‌جانبه، وزراتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی و کشور متعهد شده‌اند، زیرساخت‌های بندری و دریایی و تسهیلگری در فرآیند صدور مجوزهای تاسیسات و سازه‌های آبی با محوریت و اولویت توسعه دریایی محدوده بخش غربی بندر شهید حقانی و بنادر هرمز و نخل ناخدا را فراهم کنند و اقدمات لازم را در جهت اجرای سریع این پروژه‌ها در استان هرمزگان، به عمل آوردند.

اقدامات لازم به‌منظور توسعه محوطه بندر و ارتقای کیفیت ارائه خدمات مسافرت‌های دریایی در ابعاد داخلی و بین‌المللی و نیز فعالیت‌های گردشگری دریایی با شرایط ایمن مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی، صورت می‌گیرد.

توافق برای راه‌اندازی گردشگری دریایی از گذشته تا امروز

گفتنی است؛ این توافق در حالی حاصل شده و فعالان صنعت گردشگری را یک بار دیگر به راه‌اندازی گردشگری دریایی در کشور امیدوار کرده است که در اسفند سال 99 زمانی که علی‌اصغر مونسان سکان هدایت وزارت میراث فرهنگی را در دست داشت و محمد اسلامی هم مقام وزیر راه و شهرسازی را یدک می‌کشید، تفاهمی بین این دو وزارتخانه برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی امضا شد؛ اما نتیجه‌ای از آن حاصل نشد و فعالیتی در حوزه گردشگری دریایی و ساحلی صورت نگرفت. تا جایی که حتی کشتی شبه کروز سانی هم که در آن زمان چند سالی بود وارد ایران شده بود، به دلایل مختلف موفق به ارائه خدمات نشد. کشتی میرزا کوچک‌خان هم که به بخش خصوصی متعلق بود و هنوز هم نمادی برای گردشگری دریایی ایران به شما می‌رود، در کش و قوس دریافت مجوز و فک پلمپ بود.

آن تفاهم‌نامه هم نخستین اقدام برای گردشگری دریایی نبود، بلکه پیش از آن نیز در فروردین ماه 97 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست با رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و استاندار خوزستان و مسئولان منطقه آزاد اروند ضمن توافق برای راه‌اندازی و توسعه گردشگری دریایی بر تسریع در راه‌اندازی گردشگری دریایی در رودخانه‌های کارون و اروند تاکید کردند. در حالی که اکنون با گذشت چند سال از این توافق هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. در سال 93 نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه گردشگری دریایی به توافق رسیده بودند و قرار بود که در آن سال از چند ماه بعد کشتی‌های کروز بین شهرهای ساحلی به حرکت درآیند. در حالی که نه تنها از کشتی‌های کروز خبری نبود بلکه اندک فعالیتی که در حوزه گردشگری ساحلی و دریایی هم انجام شده بود با موانع مختلف روبه‌رو شد و کم کم رنگ باخت.

نمونه دیگر این توافقنامه‌ها و یا تفاهمنامه‌های مختلف را در سال‌های مختلف می‌توان یافت که همیشه روی کاغذ مانده است و عملیاتی نشده است. در نتیجه به نظر می‌رسد؛ از نمد این تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌های دولتی کلاهی برای گردشگری دریایی درست نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *