رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 24 بهمن 1400
نگاهی به تاریخچه ورود اتوبوس به ایران

از اتوبوس معین‌التجار تا شرکت واحد

سیما ذکایی

امروزه اتوبوس برای هیچ فردی وسیله ناشناخته ای نیست اما شاید کمتر کسی بداند که اولین اتوبوس ها در جهان از کجا شکل گرفت و چطور وارد ایران شد؟!

هرچند که در عصر کنونی، اتوبوس در حوزه حمل و نقل، فناوری و تکنولوژی محسوب نمی شود اما قبل از انقلاب مشروطه (سال 1284)، درست زمانی که مسافرت و حمل و نقل فقط با اسب و درشکه و قاطر معنا پیدا می کرد، ورود یک دستگاه جدید به نام اتوبوس  از راه باکو – انزلی به  شهر رشت توسط یک تاجر بلژیکی برای مردم آن دوران بسیار غریب و ناآشنا بود.

متاسفانه در ابتدای امر؛ این تاجر بلژیکی به دلایل مختلفی اعم از عجیب بودن اتوبوس و کارکرد آن برای مردم، هزینه گران کرایه و نبود زیرساخت های حمل و نقل مناسب، بهره ی اقتصادی از این وسیله نقلیه نبرد و در نهایت هم زمان با جنبش مشروطه در سال 1285 ، مالکیت آن را به تاجر سرشناس بوشهری به نام حاج محمدحسن تقی معروف «معین التجار» واگذار کرد و این ماجرا آغاز رسمی حمل و نقل عمومی با اتوبوس را رقم زد.

معین التجار، بعد از انقلاب مشروطه با قصد کسب و کار و جابجایی مسافر، اتوبوس خود را به تهران آورد و  در مسیر توپخانه و بازار و خیابان های اطراف آن با کرایه هر نفر 3 شاهی مشغول به کار شد که با گذشت زمان، استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی بیشتر شد.

در ادامه ماجرای اتوبوس، پس از ساخت راه آهن شاه عبدالعظیم در شهر ری، اتوبوس رسما به عنوان یک وسیله نقلیه همگانی در مسیر تهران و شهر ری شروع به فعالیت کرد؛ در ادامه با افزایش تقاضا، تعدادی اتوبوس توسط برخی از بازرگانان وارد شهر شد و این نقطه عطفی در توسعه حمل و نقل مسافران بود.

براین اساس اولین اتوبوس های مونتاژ شده در سال ۱۲۹۰ شمسی وارد تهران شدند که حدود ۵ درصد جابجایی مسافران آن زمان توسط ۵۰۰ دستگاه اتوبوس انجام می‌گرفت.

مشکلات واردات اتوبوس مثل استهلاک، زمان حمل، بعد مسافت و هزینه بسیار زیاد جابجایی اتوبوس از اروپا به شهر مورد استفاده در ایران، باعث ایجاد صنعت اتومبیل سازی در ایران شد .

با گذشت زمان و افزایش حمل و نقل عمومی، در زمان صدرات وثوق الدوله در سال 1298، نبود قوانین نارضایتی مردم را از نحوه جابجایی مسافر دولتمردان برآن شدند تا با ایجاد یک اداره، حمل و نقل شهری را سازماندهی کنند که در نهایت این اداره در بلدیه (شهرداری) پایه گذاری و شهرداری موظف شد قوانینی شامل میزان کرایه، زمان کار ناوگان، تثبیت خطوط و آئین نامه انضباطی را در راستای ایجاد تسهیلات لازم برای مسافران را وضع کند.

در اولین گام شهرداری تمام اتوبوس ها را موظف به دریافت پلاک شناسایی خودرو نمود و در زمان کریم آقا بوذرجمهری، جهت کنترل خطوط هر خط دارای ناظری شد تا بر رعایت ناوگان خطوط نظارت کند.

بعد از این پیشرفت شگرف، کم کم نظام اتوبوسرانی ساماندهی شد و  در طی مدت کوتاهی ، رفتار عمومی و فرهنگ سوار شدن به اتوبوس بهتر شد به طوری که مردم در صف ها منتظر می مانند تا به نوبت سوار اتوبوس شوند.

سرانجام طرح و لایحه ی تاسیس شرکت های اتوبوسرانی خصوصی در سال 1305 تصویب شد و اولین شرکتی که توانست مجوز اتوبوسرانی را از آن خود کند یک شرکت دانمارکی بود اما به دلیل کمبود درآمد این شرکت نتوانست به خدمات خود ادامه دهد و فعالیت این اتوبوس های مسافربری، در شهرها به پایان رسید.

اما قصه اتوبوسرانی تمام نشد … بلکه پس از تصویب مصوبه ای مبنی بر ایجاد شرکت های حمل و نقل شهری، در سال 1323 یکی از بانک ها 50 اتوبوس مسافربری خرید که از این تعداد 30 دستگاه به شهر تهران اختصاص داده شد و طی مدت زمان کوتاهی تعداد اتوبوس ها به 200 دستگاه افزایش یافت و در نهایت بانک این اتوبوس ها را به صورت اقساط به شرکت های خصوصی فروخت .

تاسیس شرکت های اتوبوسرانی عمومی در سال ۱۳۳۱ با تصویب شورای ملی انجام شد و شهرداری توانست امتیاز آن را از آن خود کند. بدین ترتیب ؛ تبریز، تهران و اهواز اولین شهرهایی بودند که به طور رسمی شرکت اتوبوسرانی در آنها آغاز به کار کرد و این سرآغاز توسعه حمل و نقل عمومی بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *