رسانه اقتصاد ترابری ایران

اسقاط

پنجشنبه, 27 مرداد 1401
خرده روایت‌های اسقاطی؛

ابلاغیه جدید گمرک برای اخذ گواهی اسقاط بعد از ترخیص

گمرک ایران اعلام کرد که بخشنامه لزوم اخذ گواهی اسقاط قبل از ترخيص کامیون‌ لغو و ارائه گواهی اسقاط همچنان براساس بند يک بخشنامه ٧٦/٥٢٢٨٨٣ به پس از ترخيص و قبل از شماره‌گذاری موكول می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هنوز زمانی از اعلام لغو دریافت گواهی اسقاط بعد از ترخیص کشنده‌های وارداتی توسط ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت به گمرک ایران نگذشته است که در تازه‌ترین رویداد، بر اساس بخشنامه جدید گمرک در تاریخ 26 مرداد ماه اخذ گواهی اسقاط به شرایط قبل و بعد از ترخیص (قبل از شماره‌گذاری) موكول شد.

12 مردادماه سال جاری نامه‌ای از سوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به گمرک ارسال شده و در آن پیشنهادی مبنی بر الزام دریافت گواهی اسقاط برای ترخیص کامیون‌ وارداتی به گمرک مطرح شده بود. این خبر که موجب صف‌آرایی موافقان و مخالفان بسیاری شده بود، امروز با انتشار جدیدترین ابلاغیه گمرک تاریخ مصرفش گذشت و روال ترخیص کامیون و ارائه گواهی اسقاط به یک ماه گذشته برگشت.

در جدیدترین بخشنامه گمرک ایران که در تاریخ 26 مرداد ماه به امضای علی وکیلی، مدیر کل دفتر واردات گمرک به همه گمرکات اجرایی ابلاغ شده، آمده است که با عنایت به اینکه در نامه شماره 6/71/7440 مورخ 26/5/1401 سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت وزارت راه و شهرسازی صرفا پیشنهاد ویرایش، تمدید و اصلاح سفارش کامیون‌های وارداتی موضوع بند «ث» مده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اشاره و درخواست اعلام نظر شده است، لذا خواهشمند است دستور فرمایید با رعایت سایر مقررات کماکان بر اساس بند یک بخشنامه شماره 522883/76 مورخ 21/4/1400 (انتقال ارائه گواهی اسقاط بعد از مرحله شماره‌گذاری با رعایت سایر شرایط اعلام شده در بند یم مزبور) اقدام نمایند.

این در حالی است که اکنون حدود 1.5 سال است ترخیص کامیون‌های وارداتی و گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده نه فقط برای مالکان و رانندگان بلکه برای خود مسئولان هم تبدیل به موضوع لاینحلی شده است و هر روز تصمیم جدیدی اتخاذ می‌شود؛ تاجایی که در کمتر از یک ماه ورق برمی‌گردد و تصمیمات جدید روی میز می‌آید. گفتنی است متاسفانه تنها دستاورد این عدم ثبات در تصمیم‌گیری و یا بهتر بگوییم تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه نوسان و افزایش غیرمنطقی ارزش کامیون‌های اسقاطی و فرسوده است که هر بار گره این ماجرا را کورتر می‌کند و حتی گاهی گره‌ای بر دیگر گره‌های موجود می‌افزاید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *