رسانه اقتصاد ترابری ایران

فناوری

جمعه, 27 آبان 1401
رفع چالش مهار کانتینر روی عرضه کشتی؛

ابداع هیوندای، حمل‌ونقل کانتینری را متحول می‌کند

شرکت کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی، سیستم جدیدی را برای بارگیری و تثبیت کانتینرها روی کشتی‌ها طراحی کرده که نیاز به مهار یا لاشینگ ندارد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شرکت کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی، سیستم جدیدی را برای بارگیری و تثبیت کانتینرها روی کشتی‌ها طراحی کرده که نیاز به مهار یا لاشینگ ندارد؛ این روش که بسیار سریع و ایمن است می‌تواند منجر به تغییری اساسی در حمل‌ونقل کانتینری با کشتی‌ها گردد.

براساس گزارش شرکت کشتی‌سازی هیوندای، آن‌ها موفق شدند تاییدیه این طرح نوین را از موسسه رده‌بندی آمریکا (American Bureau of Shipping) و اداره ثبت پرچم لیبریا (Liberian Flag administration) اخذ کنند.

بروز حادثه‌هایی که منجر به پرت شدن گسترده کانتینرها از روی کشتی به داخل اقیانوس شد باعث شد تا چالش ایمنی کانتینرها و کاهش ضرر و زیان ناشی از سقوط آنها در دریا، در سال ۲۰۲۲ مورد توجه صنعت حمل‌ونقل دریایی قرار گیرد.

باتوجه به اعلام شورای جهانی کشتیرانی (WSC)، در حال حاضر حدود ۶۳۰۰ کشتی در سراسر جهان در حال حمل محمولات مختلف هستند و سالانه تقریباً ۲۴۱ میلیون کانتینر را جابجا می‌کنند.

حادثه‌هایی که علت اختراع شدند

حوادثی مانند آنچه برای کشتی‌های “ONE Apus” و “Maersk Essen” در اواخر سال ۲۰۲۰ رخ داد باعث شد تا میانگین آمار تلفات کانتینرها در سال ۲۰۲۰ -۲۰۲۱ به ۳۱۱۳ دستگاه برسد که بسیار بالاتر از میانگین سال‌های قبلی (حدود ۸۰۰ کانتینر در سال) بود.

در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰، کشتی ONE APUS تحت راهبری Ocean Network Express با ظرفیت ۱۴ هزار تی‌ای‌یو از یانتیان چین به سمت لانگ بیچ در ایالات متحده آمریکا در حال حرکت بود که در حدود ۱۶۰۰ مایل دریایی شمال غربی هاوایی با بادهای تند و شدید مواجه شد که باعث گردید حدود ۱۸۱۶ کانتینر از جمله ۶۴ کانتینر حاوی کالاهای خطرناک به دریا سقوط کنند و صدها کانتینر دیگر نیز بر روی عرشه فروریختند.

کشتی Maersk Essen با ظرفیت ۱۳۰۹۲ تی‌ای‌یو از شیامن چین به سمت لس آنجلس در حال حرکت بود که در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱ به دلیل شرایط آب و هوایی بد دچار حادثه شد و ۷۵۰ کانتینر را به دلیل سقوط در دریا از دست داد.

شرکت هیوندای در رابطه با ابداع خود اشاره‌ای به خطرات حین انجام لاشینگ و مدت زمان تخلیه و بارگیری کانتینرها نیز دارد اگر چه هیچ اطلاعات مشخصی در مورد اینکه سالانه چه تعداد کارگر و خدمه در هنگام لاشینگ کانتینرها روی کشتیها در بنادر سراسر جهان مجروح می شوند، وجود ندارد.

رئیس بخش فنی صنایع سنگین هیوندای می‌گوید: «طرح نوین کشتی‌های کانتینری بدون نیاز به لاشینگ می‌تواند چالش‌های بزرگ مرتبط با مهار کانتینرها روی عرشه کشتیها را از بین ببرد.»

تحولات ابداع جدید

در طرح جدید هیوندای، Cell Guide ها تا بالاتر از عرشه کشتی امتداد می‌یابند که امکان تراز عمودی و چیدمان کانتینرها به تعداد ده دستگاه و یا بیشتر روی هم را فراهم می‌کند.

سل گایدها نبشی‌هایی فلزی هستند که به شکل ستون های عمودی در داخل انبار کشتیها تعبیه و به قرار دادن صحیح کانتینرها در محل خود و تثبیت موقعیت آنها کمک می‌کنند.

به این ترتیب دیگر نیازی به لاشینگ تک به تک کانتینرها وجود ندارد و در عین حال مخاطره آسیب دیدن کارگرها و خدمه هنگام انجام لاشینگ و همچنین احتمال سقوط کانتینرها از کشتی در هنگام دریانوردی کاهش می‌یابد.

در روش سنتی بارگیری، از وسائل لاشینگ برای تثبیت کانتینرها استفاده می‌شود و کانتینرها بر روی عرشه با توئیست لاک به کشتی و یکدیگر قفل می‌گردند.

دارن لسکوسکی، مدیر عامل ABS شرق آسیا، می‌گوید:«بارگیری کانتینرها به کشتی بدون لاشینگ یک فناوری پیشگامانه است که ایمنی و کارایی عملیاتی کشتی‌های کانتینری را افزایش می‌دهد.»

شرکت صنایع سنگین هیوندای درخواست ثبت اختراع داخلی و خارجی را برای طرح های کشتی کانتینری بدون نیاز به لاشینگ ثبت کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *