رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

سه شنبه, 29 شهریور 1401
به بهانه ارائه خدمات باری به روسیه؛

آمریکا 3 هواپیمای ایرانی را تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا سه فروند بوئینگ ۷۴۷ خطوط هوایی ایران را اعم از هواپیمایی ماهان، فارس‌ ایر‌قشم و ایران‌ایر به بهانه ارائه خدمات باری به روسیه در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه 3 فروند بوئینگ 747 خطوط هوایی ایران را که خدمات باری به روسیه ارائه می‌دهند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

اداره امنیت و صنعت وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید که به شناسایی چند هواپیمای تحت کنترل شرکت‌های هواپیمایی ماهان، فارس‌ ایر‌قشم و ایران‌ایر اقدام کرده است که با نقض قوانین صادرات وضع‌شده علیه صادرات مواد حساس به روسیه اقدام به ارسال کالاهایی از جمله قطعات الکترونیکی به آن کشور کرده‌اند.

طبق گزارش رویترز، در حال حاضر ۱۸۳ فروند هواپیما به دلیل نقض قوانین صادراتی آمریکا در این فهرست قرار گرفته‌اند. دولت آمریکا پیش از این محدودیت‌های متعددی علیه این سه شرکت هواپیمایی ایرانی وضع کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا توضیح داده است که شرکت‌هایی که مشمول لغو «امتیازات صادراتی» می‌شوند قادر به مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در مبادله آن دسته از کالاها، نرم‌افزارها یا فناوری‌های صادراتی آمریکا که واشنگتن قوانینی برای صادرات آنها در نظر گرفته، نخواهند بود.

اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا قوانینی برای کنترل صادرات و بازصادرات اقلام، فناوری‌ها و نرم‌افزارهای دارای فناوری‌های دوگانه وضع کرده است. واشنگتن به بهانه نقض این قوانین برخی شرکت‌ها را تحریم یا جریمه می‌کند.

ژفتنی است که نخستین بار، «داریل جکسون»، دستیار وقت وزیر بازرگانی آمریکا در ۱۷ مارس ۲۰۰۸ فرمانی را برای لغو امتیازات صادراتی شرکت هواپیمایی ماهان صادر کرد. این فرمان از آن زمان به بعد برای دوره‌های ۱۸۰ روزه تمدید شده است.

دولت آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران شرکت ماهان‌ایر را به بهانه‌هایی مانند انتقال نیرو و تجهیزات به سوریه در فهرست تحریم قرار داده و کشورهای اروپایی را هم برای تحریم آن تحت فشار قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *