رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 12 بهمن 1399
موسسه آسام تدبیر دانش برگزار کرد :

کارگاه: بندر آستارا؛ نبض تجارت دریای خزر

موسسه آسام تدبیر دانش با در نظر گرفتن اهمیت ویژه بنادر کشور، کارگاهی با عنوان «آستارا؛ نبض تجارت خزر» برگزار کرد. در این کارگاه جمعی از مدیران حوزه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی حضور داشتند. در طی این جلسه به ظرفیت های آستارا اشاره و تلاش شد تا با بیان دیدگاه ها و پیشنهادات صاحب نظران بستر مناسبی برای افزایش فعالیت های اقتصادی و حضور شرکت های معتبر کشتیرانی در این بندر مهیا شود.

مجتمع بندری آستارا یک منطقه ویژه اقتصادی است که در منتهی الیه شمال غربی کشور در سواحل دریای خزر واقع شده است. وسعت اراضی این بندر حدود ۵۵ هکتار است و طرح توسعه این بندر در قالب ۳ فاز به نحوی طراحی شده تا بتواند به انواع کشتیها و کالاهای مختلف خدمات رسانی کند.

بندر آستارا هم اکنون از ۲۱۰ متر اسکله دارد که به زودی 75 متر دیگر به طول آن افزوده خواهد شد. بندر از بارانداز، محوطه های مختص نگهداری انواع کالاهای عمومی، محمولات کانتیتری از دیگر امکانات این بندر هستند. لازم به ذکر است که این بندر ۱۰ هزار متر انبار سرپوشیده و ۵ هزار متر هانگار داشته و حدود ۱۰ هزارمتر مربع انبار سرپوشیده دیگر نیز در آن در حال ساخت است.

بندر آستارا2

فاز اول پایانه غلات بندر آستارا از چهار سیلو جمعا به ظرفیت ۱۶ هزار تن هم اکنون در  حال بهره برداری است و با ساخت فازهای بعدی آن، جمع ظرفیت این پایانه به ۶۴ هزار تن می رسد، تخلیه محمولات کشتیهای حامل غلات به درون سیلوهای بندر آستارا با استفاده از کانوایر و با بهره گیری از برج مکنده غلات با توان مکش و  ۳۰۰ تن در ساعت صورت میگیرد.

عمده ترافیک کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا را محمولات صادراتی تشکیل میدهد که این مشخصه بندر استارا را از سایر بنادر شمالی ایران در سواحل دریای خزر متمایز می‌کند.

گفتنی است که بر اساس مطالبی که در این کارگاه گفته شد، از آبانماه سال جاری، سرویس منظم حمل دریایی کانتینرهای عادی و یخچالی بین بندر آستارا و بنادر اکتائو و استاراخان آغاز شده و به زودی بندر ماخاچ قلعه روسیه نیز به این شبکه اضافه می‌شود.

موسسه آسام تدبیر دانش نیز با عنایت به ویژگی ها و ظرفیت های موجود در این بندر در تلاش است تا با آگاهی سازی تخصصی در بدنه صنعت کشتیرانی بستر مناسبی برای فعالیت های بندری ایجاد کند.

برای خواندن متن کامل اطلاعات این کارگاه در خصوص بندر آستارا اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *