رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 11 خرداد 1401

معرفی 10 فرودگاه برتر جهان در سال 2021

گروه‌های مختلف فرودگاه‌های بین‌المللی را بر اساس فهرست بلند بالایی از عوامل مختلف به‌صورت سالانه رتبه‌بندی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران‏،‌ بر اساس رتبه‌بندی SkyTrax و نظرسنجی آنها فهرست 10 فرودگاه برتر جهان در سال 2021 منتشر شده است. در سال 2019، با اتفاقی که سال 2019 برای ترکیش ایرلاینز افتاد و رتبه‌اش به یک شرکت هواپیمایی سه ستاره تنزل یافت و از خدمات حسابرسی SkyTrax خارج شد، بسیاری SkyTrax و ارزیابی‌های آن را ناقص اعلام کردند و در گزارش‌های سال‌های گذشته به عدم شفافیت آن گزارش‌ها اشاره کردند و تا آنجا پیش رفتند که این شرکت را به کاهش رتبه خطوط هوایی که هزینه خدمات حسابرسی آن را پرداخت نمی‌کنند، متهم کردند.

اما قبل از اینکه به‌طور کامل بذر بی‌اعتمادی و بدبینی را در سیستم رتبه‌بندی بکاریم، از این فهرست به‌عنوان نقطه آغازین برای پوشش برخی از فرودگاه‌های سطح بالا در سراسر جهان استفاده می‌کنیم.

 

معرفی شاخص‌ها

معیارهایی که در  نظرسنجی‌ها برای ارزیابی استفاده می‌شود یک فهرست بلندبالایی شامل 39 امتیاز، با 10 معیار دیگر مخصوص پیشگیری و مدیریت کووید-19 مانند دسترسی آسان به فرودگاه و از آن؛ در دسترس بودن واگن باربری؛ راحتی و تمیزی ترمینال؛ زمان انتظار برای مهاجرت، چمدان و موارد دیگر؛ سهولت حمل و نقل در سراسر فرودگاه؛ سرویس وای فای؛ رفتار دوستانه کارکنان فرودگاه و توانایی های زبانی؛ و حتی قیمت فروشگاه‌ها و رستوران‌ها است.

 

رتبه 10: فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ

این فرودگاه یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های مسافربری و باری جهان، مرکز و پایگاه اصلی Cathay Pacific است. فرودگاه جدید (HKIA) در جولای 1998 افتتاح شد که به 220 مقصد خدمات رسانی می‌کند و میزبان حدود 120 شرکت هواپیمایی است. این فرودگاه در سال 2019 با 420000 جابه‌جایی فرودگاهی، 71.5 میلیون مسافر را جابهجا کرد. در واقع، دو باند آن با هم حدود 68 پرواز در ساعت را در دوره‌های اوج انجام می‌دادند.

از جمله امکانات جالب‌تر این فرودگاه «گوشه مراقبت» است. این مکان استراحتی برای مسافران با نیازهای ویژه از جمله مسافران کم تحرک، سالمندان و زنان باردار است.

علاوه بر این، فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ امکانات حمام رایگان دارد. به گفته وبسایت فرودگاه، این فرودگاه سشوار و شامپو و ژل حمام رایگان ارائه می‌دهد. حوله‌ها و سایر اقلام مصرفی حمام نیز از یک دستگاه خودکار در دسترس هستند.

 

رتبه 9: فرودگاه بین‌المللی کانسای

این فرودگاه که در سال 1994 افتتاح شد، به شهر اصلی اوزاکا و مناطق اطراف آن خدمات‌رسانی می کند و به یک مرکز بین‌المللی مهم برای ژاپن تبدیل شده است. فرودگاه بین‌المللی کانسای یا KIX نخستین فرودگاه بین‌المللی 24 ساعته در ژاپن بود که در جزیره‌ای مصنوعی در پنج کیلومتری منطقه Senshu در جنوب شرقی خلیج اوزاکا ساخته شد. از سال 2021، این فرودگاه به 108 شهر برای خدمات مسافری خدمات‌رسانی کرده است.

یک هتل 24 ساعته برای حیوانات خانگی و یک سرویس استفاده مجدد از چتر، دو مورد از خدمات جالب‌تر در KIX هستند. در واقع، چترهای گمشده و عقب‌مانده جمع‌آوری شده و در اختیار مسافرانی قرار می‌گیرد که به چتر نیاز دارند. متأسفانه در حال حاضر، این سرویس به‌دلیل شیوه کرونا به حالت تعلیق درآمده است. در نهایت، برای AvGeeks، سالن رصد Sky View Kansai مکانی عالی برای تماشای بلند شدن و فرود هواپیماها فراهم می‌کند. این امکانات به‌عنوان موزه فرودگاه نیز مهم‌تر می‌شود.

 

رتبه 8: فرودگاه هیترو لندن

هیترو، یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی شلوغ جهان، مرکز اصلی خطوط هوایی بریتیش ایرویز و ویرجین آتلانتیک ایرویز است. این فرودگاه دارای چهار ترمینال مسافربری است، اگرچه در بیشتر سال 2020 این فرودگاه به دو ترمینال فعال کاهش یافت. در حال حاضر، هیترو میزبان 84 شرکت هواپیمایی است که به 203 مقصد در 84 کشور پرواز می کنند، که مقاصد برتر آن عبارت از نیویورک (JFK)، دبی، دوبلین، آمستردام و هنگ کنگ است.

بر اساس وبسایت فرودگاه، هیترو مایل بیشتری را برای پذیرایی از خانواده‌های مسافر در کرده است. در واقع، می‌گوید که وعده‌های غذایی رایگان برای کودکان، مناطق بازی اختصاصی، و پارکینگ مناسب برای خانواده ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کودکان 15 ساله و کمتر هنگام سفر با بزرگسالان به‌صورت رایگان با قطار سریع‌السیر هیترو سفر می‌کنند.

 

رتبه 7: فرودگاه زوریخ

شلوغ‌ترین فرودگاه سوئیس، زوریخ، مرکز اصلی خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس است و در 12 کیلومتری مرکز شهر زوریخ قرار دارد. در سال 2021، فرودگاه زوریخ و 43 شرکت هواپیمایی که میزبان آن بود، به 150 مقصد خدمات‌رسانی کردند. با این حال، با نگاه به آینده، تابستان 2022 برنامه‌ریزی شده است که دارای 191 مقصد باشد، که تقریبا مشابه قبل از همه‌گیری است.

قبل از همه‌گیری (2019) این فرودگاه 31.5 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کرد که به‌طور متوسط روزانه بیش از 86000 مسافر بود. قبل از بحران بهداشت جهانی، با استفاده از 77 خط هوایی به 203 مقصد خدمات‌رسانی می‌کرد که پنج شرکت برتر آن به نام‌های SWISS، Edelweiss Air، EasyJet، Eurowings و British Airways فهرست شده بودند. یک واقعیت جالب دیگر، این فرودگاه می‌گوید که برترین انواع هواپیماهای آن از نظر حرکات پرواز، ایرباس 320 A، Embraer 190 E ، ایرباس 319 A، ایرباس 220-300 A و ایرباس 321 A بودند.

این فقط پاسخ‌دهندگان نظرسنجی SkyTrax نیستند که امکانات کیفی فرودگاه زوریخ را تشخیص می‌دهند. در واقع، این فرودگاه برای 18 سال متوالی برنده جایزه جهانی سفر برای بهترین فرودگاه اروپا شده است! به گزارش یورونیوز، این واقعیت که فقط 11 دقیقه با قطار از مرکز شهر فاصله دارد، نکته مهمی برای مسافران است. علاوه بر این، زیرساخت مدرن است و بیش از 80 فروشگاه و همچنین اتصال WiFi سریع که تا دو ساعت رایگان است وجود دارد.

 

رتبه 6: فرودگاه مونیخ

این دومین فرودگاه شلوغ آلمان و مرکز ثانویه لوفت‌هانزا است که از هر دو جنبه در کنار فرانکفورت قرار دارد. این فرودگاه دارای بیش از 150 فروشگاه خرده‌فروشی و حدود 50 مکان برای خوردن و آشامیدن است.

در سال 2021 این فرودگاه میزبان 64 شرکت هواپیمایی بود که در مجموع به 187 مقصد در 55 کشور پرواز می‌کردند.

دو ویژگی نسبتا جالب در فرودگاه مونیخ وجود دارد. نخستین کارخانه آبجوسازی خودش است که Airbräu نام دارد. در واقع، فرودگاه می‌گوید که این نخستین کارخانه آبجوسازی است که در یک فرودگاه واقع شده است. زمانی این تنها کارخانه آبجوسازی بود، اما از آن زمان به بعد دیگران به آن ملحق شدند. دومین ویژگی جالب در مونیخ، بازار زمستانی کریسمس فرودگاه است که از اواخر نوامبر تا پایان دسامبر برپا می‌شود. در حالی که بازار فعال است، یک پیست بزرگ اسکیت روی یخ همراه با بیش از 450 درخت کریسمس واقعی در وسط آن قرار دارد.

 

رتبه 5: فرودگاه ناریتا توکیو

ناریتا که در منطقه بزرگ توکیو ژاپن خدمت می‌کند، یکی از قطب‌های بین‌المللی خطوط هوایی ژاپن و آل نیپون ایرویز است. این فرودگاه و سه ترمینال آن به 120 شهر در سراسر جهان با حدود 100 خط هوایی مختلف خدمات‌رسانی می‌کنند. با نگاهی به وبسایت آن، به نظر می‌رسد هیچ چیز برای فرودگاه ناریتا فوق‌العاده منحصر به فرد نیست. اگر مدتی را در اینجا گذرانده‌اید، به ما بگویید چه چیزی آن را خاص می‌کند.

 

رتبه 4: فرودگاه بین‌المللی اینچئون سئول

اینچئون که قبلا برنده عنوان بهترین فرودگاه سال در جوایز فرودگاه جهانی شده بود، در حال حاضر در حال انجام یک پروژه ساخت‌و‌ساز چهار فاز با برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ است که می‌تواند 106 میلیون مسافر را در سال در خود جای دهد و 600 هزار عملیات پروازی و 6.3 پرواز را انجام دهد. میلیون تن محموله اینچئون اغلب در رتبه پنج بزرگ ترین هاب باری جهان قرار دارد و از زمان افتتاح در سال 2001، این فرودگاه به توسعه خود ادامه داده است و اکنون به‌طور متوسط سالانه 3.33 میلیون تن جابه‌جا می‌شود.

از سال 2019، این فرودگاه و دو ترمینال آن میزبان 88 شرکت هواپیمایی با پرواز به 55 کشور و 173 شهر بودند.

سالن سینما، پیست اسکیت روی یخ، پیست رانندگی گلف و کنسرت‌های عمومی رایگان از جمله نکات برجسته در فرودگاه هستند. اینچئون همچنین امکانات حمام رایگان را برای مسافران ترانزیت و همچنین اتاق خواب رایگان ارائه می‌دهد.

 

رتبه 3: فرودگاه چانگی سنگاپور

سنگاپور چانگی یکی از مراکز مسافربری شلوغ آسیای جنوب شرقی و خانه خطوط هوایی سنگاپور است.

بدون شک یکی از جاذبه‌های بزرگ این فرودگاه جواهر چانگی است: یک مجموعه تفریحی و خرده‌فروشی با موضوع طبیعت که در محوطه فرودگاه واقع شده است. در حالی که جواهر در چانگی قرار دارد، خود مقصدی برای ساکنان غیرمسافر سنگاپور است. در حالی که برخی ممکن است برای خرید به اینجا بیایند، بسیاری از جواهر دیدن می‌کنند تا مرکز آن یعنی گرداب باران را ببینند. این آبشار به‌عنوان بلندترین آبشار سرپوشیده جهان شناخته می‌شود. جاذبه‌ها و امکانات رایگان این فرودگاه شامل پارک پروانه‌ها، سالن سینما و «عرشه سرگرمی» با کنسول‌های بازی ویدیویی است.

فرودگاهی که در حال حاضر به دلیل COVID-19 به حالت تعلیق درآمده است، در زمان‌های عادی یک تور رایگان سنگاپور را برای مسافرانی با توقف طولانی ارائه می‌دهد. برای افرادی که بین پنج و نیم تا 24 ساعت استراحت دارند، تور رایگان 2.5 ساعته به‌طور معمول هفت بار در روز اجرا می‌شود و شامل دو توقف کوتاه عکس در مکان های دیدنی معروف است. امیدوارم این به‌زودی بازگردد!

 

رتبه 2: فرودگاه هاندا توکیو

رتبه دوم به یکی دیگر از فرودگاه‌های توکیو می‌رسد. شلوغ‌ترین در ژاپن، Haneda، نسبتا نزدیک به مرکز شهر توکیو قرار دارد و دارای سه ترمینال است.

Haneda که به‌عنوان یک فرودگاه بی‌نقص تمیز شناخته می‌شود، در هر سه ترمینال خود سکوهای مشاهده دارد که مناظری عالی از برخاستن و فرود هواپیما در چهار باند فرودگاه را ارائه می‌دهد.

عرشه دیدبانی ترمینال هوایی بین‌المللی همچنین دارای یک صفحه نمایش دیجیتال است که مهمانان می‌توانند اطلاعاتی درباره هواپیما و سایر وسایل نقلیه ویژه روی باند پیدا کنند.

طبق گزارش FlightConnections.com، توکیو هاندا به 106 مقصد در 26 کشور جهان خدمات‌رسانی می‌کند.

 

شماره 1: فرودگاه بین‌المللی حمد (دوحه)

اکنون این فرودگاه اصلی‌ترین فرودگاه دوحه پایتخت قطر است که به‌عنوان «مهم‌ترین مجموعه پایانه‌ای از نظر معماری در جهان» توصیف شده است. فرودگاه اصلی قطر ایرویز در سال 2021 میزبان 35 شرکت هواپیمایی بود که روآندر فرودگاه جدیدی است.

این فرودگاه در حال حاضر در مجموع به 160 مقصد خدمات‌رسانی می‌کند که هشت مقصد مسافری جدید در سال 2021 به آن اضافه شده است. طبق گفته فرودگاه، شلوغ‌ترین مقاصد آن در سال 2021 داکا، ماله، دبی، کاتماندو و لندن بوده است.

غذاخوری‌های خوب و گزینه‌های خرید لوکس از جمله ویژگی‌های برجسته این فرودگاه است. یکی از «جاذبه‌های» برجسته آن مجسمه/هنر «خرس چراغ بی‌نام» با ارتفاع ۲۳ فوت در دهلیز مرکزی است. فرودگاه این را به‌عنوان یک قطعه بازیگوش توصیف می‌کند که فضای اطراف خود را انسانی می‌کند و مسافران را به یاد دوران کودکی یا اشیای گرانبها از خانه می‌اندازد.

 

روش رتبه‌بندی سایر نشریات

طبق گفته شرکت‌کنندگان جوایز فرودگاه جهانی SkyTrax اینها 10 فرودگاه برتر جهان هستند اما رتبه‌بندی سایر نشریات چگونه انجام می‌شوند؟

جوایز CNN Traveler’s Readers Choice برای بهترین فرودگاه جهان در سال 2021، فرودگاه‌های هاندا، مونیخ، کانسای و هنگ کنگ، آتن، استانبول، دبی و مراکش را با فرودگاه‌های دیگر با ترتیب متفاوتی تغییر می‌دهد.

در همین حال، به نظر می‌رسد وب سایت Travel and Leisure ترکیبی از نتایج SkyTrax و لیست مسافران CNN باشد. Conde Nast Traveler و Travel and Leisure هر دو سنگاپور چانگی را در رتبه اول در لیست‌های مربوطه خود قرار داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *