رسانه اقتصاد ترابری ایران

گردشگری

سه شنبه, 3 آبان 1401
آسیب‌های فیلترشکن؛

محدودیت‌های اینترنتی «گردشگری» را زمین زد

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران گفت: «صنعت گردشگری ایران بعد از بلای پاندمی کرونا، در حال جان گرفتن بود که با فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت دوباره زمین خورد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از اتاق ایران آنلاین، علی‌اکبر عبدالملکی با اشاره به تداوم فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت گفت: «صنعت گردشگری صنعتی فراگیر و میان‌بخشی است و ازآنجاکه به‌شدت به تبلیغات و معرفی جاذبه‌های مختلف توریستی، صنایع دستی و… وابسته است در جریان محدودیت‌های اینترنت، آسیب زیادی متحمل شده است.»

او ادامه داد: «به هرحال بخش بزرگی از تعاملات فعالان حوزه گردشگری و صنایع مرتبط با آن از جمله تبلیغات، هنر، ورزش و… در دو پلتفرم واتساپ و به ویژه اینستاگرام در جریان بود. فعالان این حوزه بعد از فیلترینگ تلگرام به این دو اپلیکیشن رجوع کرده بودند و در این سال‌ها خودشان را با این شرایط وفق داده بودند. اما متأسفانه باز هم با اعمال محدودیت‌های جدید کسب‌وکار آن‌ها با تهدید جدی مواجه شده است.

آسیب‌های فیلترشکن برای گردشگری

عبدالملکی اظهار کرد: «مثلا برای صدور بلیت هواپیما و یا ارسال مدارک، محدودیت‌های اینترنت و کاهش سرعت ما را با مشکل مواجه کرده است. به علاوه ما با ایرلاین‌های خارجی در ارتباطیم و برای گرفتن یک بلیت از سایت‌های خارجی باید از فیلترشکن استفاده کنیم که به همین دلیل آن سایت خارجی ما را به‌عنوان هکر شناسایی می‌کند و دسترسی ما را قطع می‌کند.»

او با اشاره به برخی راه‌حل‌های ارائه‌شده از سوی مسئولان بیان کرد: «می‌گویند پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی را جایگزین انواع خارجی آن کنید. اما پرسش این است که وقتی مردم آن‌طور که باید به این پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی اعتماد ندارند ما چگونه می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. به علاوه مگر پلتفرم‌های داخلی ظرفیت استفاده تعداد زیاد از کاربران را ندارد.»

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران تأکید کرد: «نکته دیگر اینکه ارتباط امری دوسویه است و ما نمی‌توانیم دور خودمان دیوار بکشیم. وقتی کاربران خارجی امکان استفاده از پلتفرم‌های داخلی ما را ندارند و یا اصلا اعتمادی به استفاده از آنها ندارند، چطور می‌خواهیم با توریست‌های دیگر کشورها در ارتباط باشیم.»

تا دیر نشده چاره‌ای بیندیشید

او با بیان آنکه مسئولان باید پیش از اینکه صنعت گردشگری بیش از این آسیب ببیند تصمیمی بگیرند، گفت: «آیا با ادامه این وضع صنعت گردشگری می‌تواند رشدی داشته باشد؟ این صنعت بعد از بلای کرونا، تازه در حال برخاستن و جان گرفتن بود که حالا با بلای قطعی اینترنت و مشکلات داخلی مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *