رسانه اقتصاد ترابری ایران

لجستیک

سه شنبه, 2 خرداد 1402
بانک جهانی اعلام کرد:

سقوط 59 پله‌ای رتبه ایران در شاخص لجستیک

بر اساس گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک (LPI) در سال ۲۰۲۳ به میزان 59 پله‌ نسبت به سال 2018 سقوط و در بین 138 کشور رتبه 123 جهانی را کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از تسنیم، بر اساس آمار منتشر شده بانک جهانی، کشور سنگاپور رتبه یک در شاخص عملکرد لجستیک (LPI) را کسب کرده است. پس از سنگاپور، کشورهای فنلاند و دانمارک در رتبه دوم و سوم قرار دارند. کشورهای اتریش، بلژیک، کانادا، هنگ‌کنگ، سوئد و امارات نیز به‌صورت مشترک در رتبه هفتم رتبه‌بندی شاخص عملکرد لجستیک سال 2023 قرار دارند.

ژاپن به‌عنوان یکی از کشورهای آسیایی در این رتبه‌بندی بالاتر از چین تایپه، کره جنوبی، آمریکا،‌ استرالیا، چین،‌ یونان و ایتالیا در جایگاه سیزدهم دنیا قرار گرفته است.

قطر همسایه جنوبی ایران در رتبه 34 قرار گرفته و ترکیه جایگاه 38 را به خود اختصاص داده است. عمان نیز رتبه 43، کویت رتبه 51، ازبکستان رتبه 88، ارمنستان رتبه 97 و عراق رتبه 115 قرار دارند.

ایران نیز در گزارش مذکور رتبه 123 را در شاخص عملکرد لجستیک طی سال 2023 داشته است. در سال 2018 شاخص عملکرد لجستیک کشورمان 64 بود.

گفتنی است؛LPI  یک ابزار سنجش تعاملی است که برای کمک به کشورها ایجاد شده تا به این ترتیب چالش‌ها و فرصت‌هایی را که در عملکرد خود در لجستیک تجاری با آن روبه‌رو هستند و آنچه می‌توانند برای بهبود عملکرد خود انجام دهند، شناسایی کنند. شاخص عملکرد لجستیک 2023  مقایسه بین 138 کشور را فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *