رسانه اقتصاد ترابری ایران

صنایع خودروسازی

جمعه, 1 مهر 1401
پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد؛

سبقت «فروش» خودروسازان از «تولید» آنها

بر اساس شاخص تولید صنعتی اعلام شده از صنایع بورسی برای تیر و مرداد سال جاری، رشد صنعت خودرو و قطعات در این دو ماه از دیگر صنایع بالاتر و به ترتیب 16 درصد و 22.1 درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بر اساس بررسی‌های اعلام شده پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در تیر و مرداد ماه سال جاری شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 5.8 و 6.7 درصد رشد داشته است. در دو ماه یاد شده رشد صنعت خودرو و قطعات در این دو ماه از دیگر صنایع بالاتر و به ترتیب 16 درصد و 22.1 درصد بوده است. همچنین زیان صنعت خودرو و قطعات در 3ماهه منتهی به مردادماه ۳۷.۴ درصد کمتر از زیان این صنعت در مدت زمان مشابه سال قبل است. با این حال این صنایع بدترین وضعیت را از نظر سودآوری در بین صنایع بورسی دارند.

در 3 ماه منتهی به مرداد ماه، رشد فروش شرکت‌های خودروسازی به طرز قابل‌توجهی از رشد تولیدشان پیشی گرفته وهمین امر باعث کاهش در موجودی انبار این شرکت‌ها شده است که در سال‌های قبل تجمیع شده بودند. صنعت خودروسازی در چند سال اخیر به‌واسطه محدودیت‌هایی که در واردات خودرو وجود داردهموره با مازاد تقاضا ربه‌رو بوده است و همین امر زمینه‌ساز رشد تولید در این صنعت را فراهم آورده است.

در بخش دیگری از این گزارش، روند سودسازی شرکت‎های بورسی، از طریق سودسازی شرکت‌های زیان‌ده نیز دنبال شده است. مانند سنوات گذشته، در بین صنایع مهم شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظرسودآوری دارند. به صورتی که این دو صنعت تنها صنعتی هست که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود. در این صنعت مجموع زیان ایجاد شده در سال مالی منتهی 1400 حدود 30 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. اما در سه ماهه سال 1401 زیان ساخته شده صنعت خودروسازی 37.4 درصد کمتر از زیان ساخته شده در فصل مشابه سال گذشته بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *