رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 28 فروردین 1400
گزارش دستمزد مشاغل لجستیکی در سال 2020

درآمد بیشتر؛ رضایت کمتر

ترجمه و تنظیم: عاطفه یعقوبی

ترابران- مجله مدیریت لجستیک به رسم هر سال خود نتایج تحقیقات انجام شده پیرامون دستمزدهای مشاغل حوزه لجستیک را منتشر کرده است. این بررسی توسط موسسه تحقیقاتی پیرلس (Peerless Research Group) و درست قبل از همه‌گیری کرونا و با پرداختن به بیش از 400 حرفه مربوط به این بخش انجام شده است.

بررسی‌ها در این گروه تحقیقاتی، گویای آن است که کماکان تقاضا برای نیروی ماهر در حوزه لجستیک بالاتر از عرضه نیروی ماهر است، زیرا ارزش‌ها و مزایای رقابتی در شغل‌های جدید ایجاد شده در بخش لجستیک در حال سبقت گرفتن از بخش‌های دیگر زنجیره تامین مانند حمل‌ونقل است. مدیر این گروه تحقیقاتی معتقد است این همان چیزی است که کارفرمایان حاضر هستند بابت آن دستمزد بالایی پرداخت کنند

 ***

بنا به بررسی موسسه تحقیقاتی پیرلس دستمزدهای بخش لجستیک در ابتدای سال 2020 نسبت به سال 2019 به‌شدت افزایش پیدا کرده است. وقتی از شرکت‌کنندگان در این بررسی درباره میزان رضایت آنها از اشتغال در حوزه لجستیک و زنجیره تامین سوال شد، 48 درصد به میزان رضایت کامل، 45 درصد به میزان رضایت نسبی، 6 درصد به میزان نارضایتی نسبی و یک درصد بقیه نیز به نارضایتی کامل اشاره کردند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که همانند سال‌های گذشته، مزایای حقوق و دستمزد برای افرادی که دارای تجربه بیش از 15 سال هستند، تغییرات بسیاری داشته است. داده‌های حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که مسئولیت مدیران لجستیک به‌واسطه سپردن وظایف بیشتر به آنها و فعالیت‌های تجاری‌شان، بیشتر شده است و این موضوع ممکن است به روحیه آنها صدمه بزند.

جالب است بدانید که سطح رضایت از شغل‌ها نسبت به سال 2019 کاهش پیدا کرده است. در بررسی مربوط به سال 2019، میزان رضایت از شغل در بخش لجستیک 56 درصد اعلام شده بود که این میزان به 48 درصد در سال 2020 کاهش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد اکثر افرادی که در سال 2019 از شغل خود رضایت کامل داشته‌اند، در سال 2020 به رضایت نسبی از شغل خود رسیده‌اند؛ زیرا درصد رضایت در دسته «رضایت نسبی» از 38 درصد در سال 2019 به 45 درصد در سال 2020 افزایش پیدا کرده است.

یک استادیار مدیریت زنجیره تامین و بازاریابی در دانشگاه برایانت، در مورد عوامل نارضایتی در حرفه لجستیک به فاکتور «سیاست‌های شرکت» اشاره می‌کند. در این بررسی نیز درصد پاسخ‌دهندگانی که به این فاکتور به‌عنوان عامل نارضایتی از شغل خود اشاره می‌کنند، از 42 درصد در سال 2019 به 49 درصد در سال 2020 افزایش پیدا کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد شاخص «پیشرفت در کار» نیز به‌عنوان یکی از بالاترین عوامل نارضایتی در میان شاغلان بخش لجستیک به شمار می‌رود. درصد افرادی که اعتقاد دارند جایی برای پیشرفت در حرفه آنها وجود ندارد، از 26 درصد در سال 2019 به 36 درصد در سال 2020 رسیده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که فشارهای ناشی از جنگ تعرفه‌ای، طراحی مجدد زنجیره تامین، حل مشکل جهانی‌شدن و پیشرفت‌های تکنولوژیک تاثیرات بدی بر میزان رضایت از شغل داشته است.

وقتی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق درباره مهم‌ترین عوامل موثر بر پیشرفت در حرفه‌شان سوال شد، 52 درصد آنها به برقراری ارتباط با دیگر افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی و شخصی؛ 23 درصد به شرکت کردن در دوره‌های آموزشی و گرفتن مدرک در حوزه کسب‌وکار، مالی و مدیریت؛ 22 درصد به اخذ مدارک مرتبط با حوزه صنعت؛ 22 درصد به شرکت در دوره‌های‌ آموزشی و گرفتن مدرک در حوزه حمل‌ونقل، لجستیک و زنجیره تامین؛ 18 درصد پیوستن به انجمن صنایع و 21 درصد نیز به عواملی مانند کسب تجربه بیشتر، آموزش و تلاش فردی اشاره کردند (افراد مختلف به عوامل مختلفی اشاره کرده‌اند).

با توجه به دیدگاه‌های پاسخ‌دهندگان مبنی بر مهارت‌ها و تجارب موثر بر ارتقای شغلی، آشکار است که تقاضا برای مهارت‌های تحلیلی در مشاغل مربوط به لجستیک افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین در موقعیت‌های شغلی که پیشرفت‌های تکنولوژیکی موردنیاز است، کسب مهارت‌ها و تجارب مرتبط با تکنولوژی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون و رباتیک ضروری به نظر می‌رسد. همچنین هماهنگی تمام فعالیت‌های ضروری لجستیکی در میان دیگر بخش‌های مربوطه مهم‌ترین منبع پیچیدگی در حوزه لجستیک به شمار می‌رود. کسانی که از عهده این هماهنگی به‌خوبی بربیایند، موفق‌تر خواهند بود.

این بررسی نشان داد که ایجاد شبکه‌های اجتماعی و شخصی و به دنبال آن آموزش و گرفتن مدارک مرتبط به‌عنوان مهم‌ترین عوامل پیشرفت در حرفه لجستیک و زنجیره تامین محسوب می‌شوند.

نتایج به دست‌ آمده در خصوص مهم‌ترین منابع پیدا کردن شغل در حوزه لجستیک و زنجیره تامین گویای آن است که سهم شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس‌بوک، توییتر و برخی سایت‌ها در حوزه صنایع 68 درصد؛ سهم اینترنت 58 درصد؛ سهم تبلیغات دهان به دهان و معرفی همکاران 57 درصد، سهم بنگاه‌های کاریابی 42 درصد؛ سهم وب‌سایت نشریات تجاری 21 درصد؛ سهم کنفرانس‌ها 17 درصد؛ سهم نمایشگاه‌های تجاری 21 درصد و سهم نمایشگاه‌های کار 7 درصد است. بررسی شرکت تحقیقاتی پیرلس نشان داد که اهمیت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و لینکدین در پیدا کردن موقعیت‌های شغلی جدید از 59 درصد در سال 2019 به 68 درصد در سال 2020 افزایش پیدا کرده است.

بعد از به وجود آمدن بحران کرونا، به‌منظور کاهش اثرات کرونا بسیاری از مدیران و کارکنان لجستیکی توسط کارفرماهایشان به ماندن در خانه تشویق شده‌اند. اگر انتشار ویروس به‌صورت جهانی ادامه‌دار باشد، مدیران در بخش زنجیره تامین باید به سلامتی کارکنان و افرادی که بیمار هستند، بیندیشند. به اعتقاد مدیر ارشد و تحلیلگر موسسه گارتنر در بخش زنجیره تامین؛ ارتباطات شفاف و موثر با کارکنان از طریق بخش منابع انسانی و فراهم کردن رفت‌وآمد ایمن آنها به محل کار، ضروری است. اگر این بحران ادامه‌دار باشد، تیم‌های مدیریت بحران خسته شده و تصمیمات ضعیف‌تری خواهند گرفت؛ بنابراین اتمام این بحران روزنه امیدی برای مدیران لجستیک خواهد بود.

با افزایش تجارت الکترونیک و ظهور شرکت‌هایی همانند آمازون، بخش لجستیک با تغییرات استراتژیکی روبرو خواهد شد. آنچه پاندمی کرونا به ما یادآور شد این بود که لجستیک و زنجیره تامین در سطوح بنیادین، چقدر ضروری و حیاتی است. مسئولیت مدیران و کارکنان در بخش لجستیک در آینده فراتر از وظایف عملیاتی و سنتی گذشته خواهد بود؛ بنابراین مدیران و پیشروان لجستیک باید قادر به طراحی راه‌کارهای متفاوت و جدیدی بوده و شبکه‌های موجود در اکوسیستم کسب‌وکار خود را که دائما پیچیدگی آنها در حال افزایش است، بهینه کنند. همچنین مدیران لجستیک باید آمادگی رویارویی با ریسک‌ها و عدم قطعیت‌ها به‌خصوص در سیستم‌هایی که به چابکی دیجیتال نیاز دارند را داشته باشند.

 

میزان دستمزد به تفکیک عنوان شغلی

20

میزان دستمزد به تفکیک مهم‌ترین وظیفه کاری

21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *